Tomáš Urbánek - generální ředitel
Tome, v roce 2012 jsi byl jedním ze zakladatelů firmy Ploty Dobrý (původní název Pletiva Dobrý). Co tě vedlo k založení firmy a proč sis vybral zrovna zaměření na ploty a pletiva?
Jak už to v životě bývá, bylo to dílo náhody. V roce 2012 jsem byl programátor webových stránek a Fanda Dobrý mě oslovil, jestli bych neudělal jednoduchý web pro prodej plotů a pletiv. Ten jsem vytvořil a víceméně ihned jsme se domluvili, že si uděláme firmu 50/50. S tím, že já budu mít na starost vše od počítače a on expedici, skladování a montáže. Postupně jsem začal jezdit na montáže a pomáhal expedovat. Tím jsem se celý obor naučil a dnes mohu zodpovědně říct, že mě nic z našeho oboru nepřekvapí. Tím, že jsem začínal a byl z jiného oboru, se mi dobře tvořil náš e-shop. Naplnil jsem ho praktickými informacemi o tom, jak stavět ploty a zákazníci to velmi oceňují. Dnes je náš e-shop taková encyklopedie plotů, kde návštěvníci najdou vyčerpávající návody, fotky, videa a spousty informací ohledně plotů a pletiv.
Jaké byly začátky ve firmě? Dokázal bys to porovnat se současným stavem firmy?
Začátky byli velmi kruté. Byli jsme nezkušení, dělali jsme chyby a neustále chyběli peníze na provoz firmy. Často jsem pracoval i 3 dny v kuse a spal v kanceláři na stole. Přes den jsem expedoval zásilky a přijímal zboží, večer a v noci vyřizoval objednávky, platil faktury apod. Zpětně taky vidím, že jsem neuměl řídit lidi. Když to srovnám s dneškem, tak muselo být obtížné pracovat pro naši společnost :-) . Dnes je to úplně jiná liga. Rád to přirovnávám k fotbalu - dneska hrajeme ligu mistrů. Stali jsme se největší prodejní a montážní firmou plotů v celém Česku i Slovensku. Máme zkušené manažery a vedoucí poboček a dohromady tvoříme perfektní kompetentní tým s rodinnou atmosférou. Výsledky jsou toho důkazem - v minulém roce jsme namontovali 1341 plotů, v tom letošním to je už přes 2000. Oproti začátkům máme dnes spousty opravdových odborníků - ať jde o samotné montáže, logistiku, marketing, finance, obchod nebo třeba dispečery. Před 3 roky jsme zavedli Organizující tabuli ve spolupráci s firmou Business Success a to byl naprostý game-changer. Tato tabule je taková mapa celé firmy a máme dnes jasně popsáno, kdo má jaký post na starosti a za co přesně je zodpovědný. Nepřímo to cítí i zákazníci, protože u nás každý ví, co má dělat, a proto zakázky realizujeme plynule a bez zbytečných zádrhelů.

Jsi ve firmě generálním ředitelem. Co taková pozice obnáší? Jak vypadá tvůj běžný den v práci?
Především mám zodpovědnost za celou firmu. Můj výsledek práce jsou hlavně 3 věci:
- Expandující firma
- Solventní firma
- Dobře placení a šťastní zaměstnanci
A samozřejmě dohlížím na to, aby každý náš zákazník dostal více než očekává. Pokud nám zákazník zaplatí peníze za produkt nebo službu, velmi důsledně dohlížím, aby jak naše služby, tak produkty, byli v té nejvyšší kvalitě.
Když se vrátím k těm 3 bodům, tak denně řeším, jak dále můžeme expandovat. Mám strategický plán, který prosazuji a upravuji dle aktuální situace. Dále řeším, abychom byli solventní, tzn. Abychom všechny naše závazky platili včas a měli dostatek peněz jak na provoz firmy, tak její rozvoj. Co se týká zaměstnanců, tak tam hlídám, aby každý měl výsledky na své pozici a byl podle toho ohodnocen. Hodně jsem studoval Tomáše Baťu. Zatím tedy nejsem ve fázi, že bych stavěl školy a sportoviště pro zaměstnance, ale starám se o to, jak se našim lidem v životě daří. Není mi jedno kde bydlí, čím jezdí apod. Ono je to spojené i s tím štěstím. Říká se, že štěstí si za peníze nekoupíte. Ale pokud máte staré auto, které v zimě nestartuje a složitě se dostáváte do práce, tak ten den moc šťastný nebude, to vám garantuji.
Můj běžný den v práci je taková spíše politická funkce s prvky diplomatické mise. Dnes už fyzicky nic neudělám a celý den mám různá jednání a schůzky. Řeším jak věci interní, hlavně s výkonnou ředitelkou, případně s ostatními vedoucími pracovníky, tak věci externí, takže jednání s důležitými dodavateli, bankami, významnými zákazníky, mediálními domy, apod. Dále každý týden řeším strategický nákup nových aut, bagrů, dodávek, vybavení poboček a výběr nových nemovitostí pro další pobočky.
Kdybych to shrnul, tak díky naší skvělé výkonné ředitelce Lenče Jírové a jejímu týmu nemusím řešit běžné operativní věci, ale soustředím se na rozvoj firmy.
Co tě na tvé práci nejvíce baví a co ti připadá nejnáročnější?
Nejnáročnější je řešení různých sporů jak uvnitř firmy, tak navenek. Zcela zásadně chci udržet rodinný ráz firmy, takže pokud se objeví v týmu nějaký problém, tak to jdu řešit. Zjistím data a vymyslím řešení, aby tým opět fungoval. To samé vůči zákazníkům - pokud není nějaký zákazník spokojený s našimi službami, opět si vyšetřím, co se přesně stalo a osobně se zasadím o to, abychom danou věc napravili. A toto je náročné, občas je v dané situaci dost emocí, které musím konfrontovat. Jediná výhoda je, že už mě dneska těžko něco vyvede z míry, protože těch zkušeností už mám velké množství.
A co mě nejvíce baví? To je určitě rozvoj firmy. Vymyslet novou věc, sehnat na to peníze a zajistit, aby to fungovalo. Konkrétně jsou to nové pobočky nebo i nové pozice ve firmě. Poměrně nedávno jsme jmenovali poprvé našeho vlastního PR manažera a na mě je, aby tento člověk věděl, co má dělat a mělo to pro firmu ten správný užitek. Dále mě hodně baví pracovat s našimi lidmi a posouvat jejich hranice. Žádný z našich vedoucích pracovníků nebyl přijat do vedoucí pozice z venku. Všichni naši ředitelé a manažeři si to vydřeli, jak se říká, od píky. Naše výkonná ředitelka začínala na kase a třeba personální ředitelka zase na brigádě ve Farmaparku u Toma jako obsluha bistra. Takže moc rád pracuji s lidmi a posouvám je kupředu. S tím souvisí i to, že pokud je někdo úspěšný na své pozici, tak je pro mě důležité, aby byl veřejně pochválen. Takže při poradách oceňujeme ty nejúspěšnější z nás.

Dokázal jsi vypozorovat, co je klíčem k úspěchu?
Mám sepsaných 21 bodů, které nás dovedli tam, kde jsme. To by bylo na celovečerní přednášku. Náš úspěch je kombinací několika věcí. Pokud bych měl vypíchnout ty nejdůležitější, tak je to určitě péče a starost o naše lidi. Zaměstnanci jsou pro nás extrémně důležití, protože jsou to oni, kdo maká na tom, abychom mohli růst. Další bod, který s tím souvisí je, že jsme zorganizování. Každý ví, co má dělat a jak to má dělat. A poslední bod bych uvedl, že se neustále posouváme vpřed ve všech oblastech naší firmy. Ať je to úklid, expedice zboží nebo řízení montáží. Každý týden vymýšlíme nové a lepší způsoby, jak ty věci dělat rychleji a kvalitněji.
Jaké jsou tvé pracovní cíle? A jaké jsou ty osobní?
Pracovní cíl je miliardová společnost při udržení našeho standardu kvality. Chci vytvořit společnost, která zde bude několik generací, bude etická a bude dávat smysl. Nemám rád vzdušné zámky, ale poctivou práci, která je vidět. Jsme šikovný národ a rád bych, aby naše firma byla jednou známá i za hranicemi České republiky a dávala dobrý příklad.
Co se týká osobních cílů, tak je to určitě rodina, kterou jsem posledních 10 let zanedbával - jak děti tak manželku. Máme spousty plánů. Jak cestovatelských, tak ohledně budování našeho domu. Další z mých osobních cílů je založení Nadace Jany a Tomáše Urbánkových a pomáhat tam, kde je třeba. Poslední roky jsem se účastnil už spousty charitativních projektů a dává mi to smysl. Myslím, že v tom jsem našel smysl života – chtěl bych zanechal moje prostředí v lepším stavu, než v jakém bylo, když jsem na tento svět přišel.
Kromě firmy Ploty Dobrý se věnuješ i dalším projektům. Které to jsou?
Je to zejména nezisková organizace Farmapark u Toma. To je místo, které vzniklo před 4 lety a jeho účel je, aby děti nebyli na mobilech a tabletech, ale se svými rodiči či prarodiči v přírodě a se zvířaty. Podařilo se nám vybudovat úspěšný projekt, který je 6. nejnavštěvovanější v Plzeňském kraji a lidem se moc líbí.
Další z projektů, který stojí za zmínku, je Fitness 24/7 v Plzni. To je takový koncept posilovny, kde má klient přístupovou kartu, objednává se online a má na vyhrazený čas posilovnu jen pro sebe. Myšlenka tohoto projektu je taková, aby na sobě mohli pracovat i lidé, co se stydí, nebo třeba mají malé děti – ty mohou vzít s sebou.
Další, čemu se věnuji, souvisí s Ploty Dobrý - Kovovýroba Hyrát a Urbánek. To je firma založená s mým kamarádem Honzou Hyrátem, ve které se snažíme tvořit kvalitní kovovýrobu. Dnes máme už 5 svářečů a jsme schopni vyrábět vše atypické co se týká oplocení. Nejčastěji vyrábíme brány a branky na míru, libovolných rozměrů a výplní. Zde máme ambice růst jak technologicky, tak kvantitativně.
Poslední, co stojí za zmínku, jsou charitativní projekty. Ozývají se mi lidé, kteří potřebují pomoci a pokud to je v mých silách, tak je neodmítnu. Většinou řešíme s lidmi jejich dluhy nebo ztrátu bydlení. Zejména pokud jsou v rodině děti, tak se snažíme najít s manželkou vždy cestu, jak dotyčným pomoci.
Prozradíš nám, co rád děláš ve svém volném čase?
Pokud nejsem s rodinou, tak se hodně věnuji svému osobnímu rozvoji. A to buď studiu knih, tréninkům komunikace a nebo terapii na zvládnutí minulých nezdarů, které by mě mohli brzdit. Všechno, co dělám, směřuje k tomu, abych byl lepším člověkem. Byl jsem hodně aktivní sportovec, hrál jsem profesionálně hokej, ale bohužel po těžkém úrazu nohy už sportovat nemohu.

